محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

چرا نباید کل کل کنیم؟ چرا به رخ کشیدن اطلاعات برای شما مضر است؟

چرا کلکل نکنیم؟ چرا اطلاعاتمان را نباید به رخ کسی بکشیم؟ حتما می دانید که در وب سایت توسینسو هرگونه کل کل کردن و به رخ کشیدن اطلاعات ممنوع است و اینجا همه خودمان را در سطح یکدیگر می دانیم اما شاید دانستن دلیل اینکار هم برای شما جالب باشد ، جالب است بدانید که یکی از شگردهای بازاریابی و نگه داشتن بازدید کنندگان در وب سایت و تولید محتوای زیاد فارق از کیفیت ایجاد کردن کل کل بین کاربران است ، تصور کنید زمانیکه یک کاربر با یک کاربر دیگر سر بحث و جدل های بیخودی در یک وب سایت چقدر می توانند محتوا تولید کنند شاید برای شما هم جالب باشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

چرا نباید کل کل کنیم؟ چرا به رخ کشیدن اطلاعات برای شما مضر است؟

اما باور کنید الان وب سایت هایی هستند که فقط و فقط محتوای خود را مرهون اینگونه بحث ها می دانند و رتبه و بازدیدشان مدیون این فرآیند است ، اما سئوال اینجاست که آیا کل کل کردن باعث تولید محتوای مفید می شود؟ آیا کل کل کردن باعث بالا رفتن سطح علمی می شود ؟ جواب هر دوی این موارد خیر است.این را از ما شنیده بگیرید که ایرانی ها مردمی هستند که علاقه شدیدی به کل کل و به رخ کشیدن اطلاعاتشان دارند ، جالب است بدانید که بزرگترین مشکل عدم رشد علمی و عدم اشتراک دانش در حوزه فناوری اطلاعات که حداقل ما در آن هستیم هم وجود همین بحث ها و جدل های بیخودی است که در هیچ جای دنیا به این شکل وجود ندارد .

چرا نباید کل کل کنیم؟ چرا به رخ کشیدن اطلاعات برای شما مضر است؟

در واقع اکثر عزیزانی که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول هستند به جای اینکه به دنبال این باشند که چیزهای جدید یاد بگیرند به دنبال این هستند که بتوانند در یک جمع یک نفر یا چند نفر دیگر را تخریب کنند و این تخریب با کل کل و به رخ کشیدن اطلاعات بعضا مضحک همراه می شود.این تجربه ای است که در طی 10 سال سابقه تدریس و مواجه شدن با بسیاری از همکاران خودم در این حوزه بسیار دیده ام ، برای مثال وقتی در دفتر اساتید اکثر موسسات آموزشی کشور می رویم اگر سکوت کنیم خیلی بار علمی بیشتری دارد تا اینکه در بحث های بیهوده و بعضا کل کل کردن آنها دخالت کنیم

در این سالهای تدریس تقریبا هیچ جایی نبوده است که بنده وارد دفتر اساتید شوم و چند نفر نخواهند از نظر سطح علمی اطلاعاتشان را به رخ بکشند و بگویید که شما هیچ چیز نمی دانید ولی زمانیکه IT متولد شد اول از ما در خصوص اسمش سئوال کردند. جالب اینجاست در بسیاری از موارد باطن قضیه اطلاعاتی بسیار سطحی است که ارزش بحث و جدل را هم ندارد اما عزیزان ما باید بگویند که خیلی می دانند.

توجه کنید که اشخاصی که برای کل کل و به رخ کشیدن دانششان به سمت شما می آیند به هیچ عنوان و باز هم تاکید می کنم به هیچ عنوان به دنبال متقاعد شدن نیستند بنابراین شما هر چقدر هم که برای آنها دلایل منطقی بیاورید فایده ای ندارد و مرغ یکپا دارد ، هیچوقت فراموش نمی کنم یک روز در یکی از موسسات آموزشی بسیار معتبر در ایران در دفتر اساتید یکی از اساتید که مدعی حوزه لینوکس بود و تصورش این بود که یکی از مشاوران ارشد لینوس توروالدز ( خالق لینوکس ) در بدو تولد این سیستم عامل بوده است یک بحث ساده پیش آمد ، بحث بسیار ساده ای که شاید اولین درس از لینوکس باشد.

من در خصوص هسته سیستم عامل لینوکس و ارتباطش با ESX مجازی ساز مشغول صحبت بودم که دیدم این دوست عزیز بادی در غبغب انداخت و با صدایی تغییر کرده ( معمولا شکل اینجور دوستان به این شکل میشه موقع کل کل کردن ، غبغب باد می کنه ، چانه به سمت داخل ، یک ابرو به سمت بالا ، نگاه چپ چپ ، یک دست به سمت جیب یا سینه و یک دست به سمت شما نشانه می رود ) گفت : عزیز من توجه نمی کنید شما !!!

( یعنی شما توجیه نیستید ) ببینید Unix رو میگیرن و Compile می کنن و از توش Linux رو میارن بیرون و میشه ESX ای که شما مشاهده می کنید !!! ( باور کنید این دوستمون نمیدونم با چه تصوری این حرف رو زد ) ، در این حین من که اصلا اهل کل کل نیستم فقط با تعجب گفتم : مهندس عزیز شما با این حرفتون کل مکانیزم Open Source رو زیر سئوال بردید ، Unix که اصلا سورسش قابل دستکاری نیست برادر !! خلاصه تا این حرف از دهان ما بیرون آمد اکیپی از اساتید نما ها به جان ما افتادند و با صداهایی به آسمان رسیده شروع به حمله به شخص بنده کردند ، در چنین مواقعی من یاد گرفته ام که هیچوقت کل کل نکنیم ، فقط برگردید و بگویید که شما درست می گویید و سطح علمی بنده پایین است ...

مطمئن باشید کسی که در جهل خودش باقی مانده است و اصرار به جهالت دارد را شما نمی توانید با دلیل و منطق از جهل خارج کنید.این یک نمونه از این موارد است ، ما ایرانی ها در سطوح مختلف فناوری اطلاعات افتخارمان این است که توانسته ایم در یک موضوع فلانی را ضایع کنیم ، در جمع به فلانی فلان تیکه را انداختیم ، فلانی را من مصاحبه کردم و آمد در فلان جا مشغول شد ...

به جای اینکه به فکر واقعیت و ایجاد کار گروهی باشیم توجهمان را به کل کل کردن و شکست دادن دیگران در سطوح ساده معطوف کرده ایم ، نتیجه چه می شود ؟ هر روز کم سواد تر می شویم ، هر روز کار گروهی ما کمتر می شود ، در همه چیز از خودمان نظر غیر فنی می دهیم ، از موفقیت دیگران می ترسیم ، باور کنید از زمانیکه توسینسو راه افتاده است و از چند سالی که تقریبا اکثر کارشناسان این حوزه از وب سایت شناخت پیدا کرده اند دوستان من در این حوزه کاهش پیدا کرده است ، انگار شروع این فرآیند و اشتراک دانش بی ادعا برایشان غیر قابل تحمل است ، تخریب کردن شخصیت یا حمله کردن گروهی به بنده در هر جا یک روال افتخاری به حساب می آید .

هر چند هیچوقت بنده وارد این موضوع بحث ها نمی شود چون نظر واقعی را مردم می دهند نه این دوستان ... به هر حال باید یاد بگیریم که همیشه دست بالای دست زیاد است ، هیچوقت شما علامه دهر نیستید ، هیچوقت گفتن کلمه نمی دانم برای کسی عار نیست ، هیچوقت با اطلاعات غلط و اشتباه دیگران را توجیه زوری نکنیم ، هیچوقت کسی را دنبال نخود سیاه نفرستیم ... کمی هم به دلایل دیگران گوش کنیم ، بارها پیش آمده است که در توسینسو من به سئوالی پاسخ داده ام و پاسخ دیگری درست تر بوده و بنده متوجه اشتباهم شده ام و از دیگری بابت اینکه باعث افزایش دانش من شده است تشکر کرده ام.

هیچوقت زمانی که کسی اطلاعات مفیدی به شما ارائه می کند حتی اگر آن اطلاعات را قبلا می دانسته اید به رخ او نکشید و از دانستن آن ابراز خرسندی کنید ، همینکار باعث می شود آن شخص بعدها اطلاعات بیشتری به شما بدهد به جای اینکه به او بگویید این رو که میدونستم !! جمله دوم باعث می شود شخص مورد نظر دیگر به شما اطلاعات جدیدی منتقل نکند و شما ممکن است اطلاعات مفیدی را از دست بدهید. این است که اینجا فرهنگ سازی می کنیم و امیدواریم هم اساتید حوزه فنی و هم اساتید حوزه آکادمیک درک کنند که برای رشد واقعی نیازی نیست داد و بیداد کنید کافیست سکوت کنید و به اشتراک بگذارید. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات